جدیرترین اخبار :
  • حضور مدیرعامل منطقه آزاد چابهار در خبرگزاری فارس
  • ریگی: مطالعات کریدور ایران و افغانستان تکمیل شده است
  • نشست حمیرا ریگی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با هیأت راه آهن افغانستان
  • تحکيم و توسعه روابط اقتصادی پایدار
  • دستور پزشکیان به رئیس سازمان برنامه و بودجه؛ اولویت‌های دولت تعیین شد

انقلاب ریلی دولت سیزدهم در سیستان و بلوچستان/ آغاز عملیات ۳ پروژه ریلی مهم در شرق ایران

اقتصادی | تاریخ خبر : 2/03/25 | تعداد بازید :596
معاون وزیر راه و شهرسازی ‌گفت: ‌عملیات راه‌آهن زاهدان ـ چابهار، عملیات روسازی راه‌آهن خاش ـ ایرانشهر و عملیات اجرایی قطعه سوم باند دوم محور ریلی زاهدان ـ خاش آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل منطقه آزاد چابهار به نقل از خبرگزاری تسنیم از زاهدان، خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور صبح امروز در سفر به استان سیستان و بلوچستان از آغاز عملیات ریل‌گذاری راه‌آهن چابهار ـ زاهدان حدفاصل خاش تا ایرانشهر به‌طول 150 کیلومتر با حضور استاندار سیستان و بلوچستان خبر داد و اظهار داشت: در راستای تکمیل کریدور ریلی شمال ـ جنوب شرق کشور و مسیر ریلی زاهدان ـ چابهار، عملیات اجرایی قطعه سوم باند دوم محور ریلی زاهدان ـ خاش به‌طول 33 کیلومتر و اعتباری بالغ بر 6 هزار میلیارد تومان نیز آغاز شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در این سفر از راه‌آهن چابهار ـ زاهدان بازدید کرد و گفت: یکی از اولویت‌های اصلی دولت تکمیل کریدور ریلی شمال ـ جنوب در شرق کشور و توسعه مناطق کم‌برخوردار است که در قالب دو پروژه در برنامه کاری وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.

وی ادامه داد: در زمان حاضر پیشرفت فیزیکی کل پروژه 66 درصد است و طبق برنامه زمان‌بندی ظرف یک ماه آینده عملیات حفاری تونل‌های مسیر در 40 دستگاه و عملیات اجرایی 138 دستگاه پل بزرگ آن به اتمام می‌رسد.

خادمی با اشاره به بهره‌برداری از راه‌آهن زاهدان ـ خاش اظهار کرد: کل مسیر ریلی زاهدان تا چابهار 628 کیلومتر است و عملیات زیرسازی 478 کیلومتر نیز با پیشرفت فیزیکی 85 درصد در حال انجام است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اولویت‌بندی اجرا و بهره‌برداری کل محور از اتمام عملیات اجرایی مسیر تا پایان سال 1404 خبر داد و گفت: به‌منظور اتمام عملیات اجرایی بخش‌های باقیمانده این مسیر ریلی 12 هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

وی همچنین در خصوص برنامه اجرایی بخش‌های دیگر کریدور ریلی شمال ـ جنوب در شرق کشور توضیح داد و گفت: قرارداد ساخت مسیر ریلی زاهدان به‌سمت میلک با اعتبار 12 هزار و 700 میلیارد تومان منعقد شده است و به‌زودی عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود. ادامه مسیر به‌سمت بیرجند و در نهایت یونسی نیز در 23 قطعه اجرایی تعریف شده است که مناقصه بیشتر قطعات برگزار شده است و ظرف دو ماه آینده پیمانکار کل 900 کیلومتر مشخص شده و عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود و بدین ترتیب یک تحول بزرگ در ساخت خطوط ریلی کشور آغاز می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه همچنین طول بزرگراه‌های در دست ساخت استان سیستان و بلوچستان را 616 کیلومتر اعلام کرد و افزود: برنامه اجرایی بخش بزرگراهی تکمیل 1920 کیلومتر راه اصلی و بزرگراه در این استان است و عملیات اجرایی کلیه محورهای منتهی به مرکز استان در حال اجراست و تکمیل آنها اعتباری بالغ بر 30 هزار میلیارد تومان نیاز دارد.

خادمی تکمیل کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب کشور در استان سیستان و بلوچستان را بخش دیگری از برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی در این منطقه از کشور دانست و گفت: این کریدور از شرق دریای عمان تا غرب خلیج فارس امتداد دارد از 5 استان کشور عبور می کند. 312 کیلومتر از این کریدور در استان سیستان و بلوچستان واقع شده است که عملیات اجرایی 78 کیلومتر آن به اتمام رسیده است و زیر عبور قرار دارد و عملیات اجرایی در بخش‌های دیگر نیز با روند خوبی در حال اجراست.

آرشیو اخبار

سامانه پیامکی و ایمیل